طراحی و تدوین برنامه ملی انس با مساجد و نماز جماعت

به گزارش دیار سلمان، پژوهش طراحی و تدوین برنامه ملی انس با مساجد و نماز جماعت؛ به تلاش یحیی صالح نیا(مجری طرح) و دکتر علی رضایی (ناظر طرح) صورت گرفته که توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1397 منتشر شد.

طراحی و تدوین برنامه ملی انس با مساجد و نماز جماعت

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ دیجیتال از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران، در مقدمه این پژوهش نگاشته شده است که مسجد به عنوان اصلی ترین پایگاه اجتماعی، اسلامی کارکردها و مأموریت های تمدنی فراوانی در ابعاد علمی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی، مالی و مدیریتی بوده و نقش مهمی در تربیت کادر و نیروی انسانی مورد احتیاج برای اداره شئون مختلف جامعه مسلمانان دارد. با توسعه نمازهای جماعت بسیاری از مسائل فردی و اجتماعی کاهش یافته و تهاجم فرهنگی بیگانه به نسل نو چندان کاری از پیش نخواهد برد و در مسائل فکری و اخلاقی از انحراف مصون خواهند ماند.

امروز با تغییر احتیاجهای نسل جوان و تحول روحیات آنها، نقش شاخص مسجد به عنوان کانون تربیت دینی به روشنی معین می گردد. این پژوهش بر آن است تا شیوه های تشویق و ترغیب عموم مردم به ویژه بچه ها، نوجوانان و جوانان به نماز جماعت را بیابد.

بنابراین هدف اصلی این پژوهش برنامه ملی انس با مسجد و نماز جماعت، ایجاد بستری علمی و قانونی برای ترویج و توسعه حضور مردم در مساجد و نمازهای جماعت و برطرف موانع موجود در شرکت حداکثری عموم مردم به ویژه بچه ها، نوجوانان و جوانان در مساجد و نمازهای جماعت است.

همچنین در راستای هدف اصلی این پژوهش، اهداف فرعی ذیل قابل توجه است:

حفظ سلامت اجتماعی،

تقویت جنبه های معنوی، انقلابی، تعلیمی و تبلیغی مساجد،

رونق و افزایش کارایی و شکوفایی هرچه بیشتر مساجد،

افزایش کارایی مساجد در اعتلای فرهنگ عمومی،

تقویت رابطه مردم با علما و روحانیت،

ارائه سیاست ها، راهبردها و راهکارها در ارتباط انس با مساجد و نمازهای آدینه و جماعت.

همچنین رویکرد پژوهشی به کار برده شده در این پژوهش تلفیقی از روش کتابخانه ای و مطالعات آماری و میدانی است که عمدتاً با انجام مصاحبه های مبتنی بر گردآوری تاریخ شفاهی مساجد واحیاناً سفر به بعضی مساجد خاص کشور اجرا شده است. جامعه آماری مورد مراجعه در این تحقیق مساجد منتخبی است که دارای یکی از دو ویژگی پر رونق بودن یا کم رونق بودن هستند.

بخشی از این پژوهش ذیل عنوان موانع جذب عموم مردم به ویژه بچه ها، نوجوانان و جوانان به مساجد بعضی از موانع به توضیح ذیل بیان شده است:

متنوع نبودن برنامه های مسجد،

ناهم خوانی برنامه های بسیاری از مساجد با احتیاجهای فکری و فرهنگی عموم مردم بویژه بچه ها، نوجوانان و جوانان و وضع زمان و مسائل روز،

اختصاصی شدن تدریجی بعضی مساجد تنها برای قشر پیران و احساس غربت و حقارت برای عموم مردم به ویژه بچه ها، نوجوانان و جوانان،

طولانی بودن نماز جماعت و سخنرانی،

وضع نامناسب و عدم آراستگی ظاهری مسجد،

وجود بعضی هیأت امناها و خادمان تندخو،

تشخیص ندادن و درک ناصحیح از روان شناسی دوره های مختلف زندگی،

القای ترک لذت و بهره نبردن از مواهب و نعمت های حلال الهی و پرهیز از شیک پوشی و آراستگی به اسم دین و تلقین این نکته که دین دار واقعی نباید بخندد، لذت ببرد و شیک بپوشد.

عوامل جذب عموم مردم به ویژه بچه ها، نوجوانان و جوانان به مساجد را می توان به دو دسته بیرونی و درونی تقسیم کرد: محیط و فرهنگ اجتماعی پاک، فضای سیاسی مناسب و کارکرد درست نهادهای آموزشی و اجرایی موجب رو آوردن نسل جوان به مسجد می گردد، ولی چون دور از دسترس مدیریت مساجد و اولیای آن است، عوامل بیرونی نامیده می شوند.

در بخش دیگری از این پژوهش ذیل عنوان عوامل اساسی در جذب نسل جوان به مسجد چند عامل نقش اساسی ایفا می نمایند که عبارتند از: احیای معنویت و کارکردهای مسجد، احیای وظیفه ذاتی مسجد، احیای کارکرد آموزشی مساجد، فعال ساختن کتابخانه مسجد و احیای دیگر کارکردهای جنبی مسجد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، همچنین در بخش دیگری از این پژوهش بیان شده است:

نوجوانان و جوانان ما به طور طبیعی به کارهای نو و افکار جدید علاقمند هستند. آنان شیفته مطالب و مقالات تازه و سبک های نوین روزگار خود می باشند. به سخنان جدید با کمال دقت گوش می دهند و درباره مطالب نو با علاقه فراوان مصاحبه می نمایند. بنابراین مسجدهای ما باید متحول شوند و جوابگوی احتیاجهای روز جوانان باشند. مسجدها باید به امکانات و ابزارهای آموزشی و اطلاع رسانی روز جهان مانند کامپیوتر، انواع سایت های مذهبی و فرهنگی، برنامه های آموزشی در رشته های مختلف و ... مجهز شوند و برای جذب عموم مردم به ویژه بچه ها، نوجوانان و جوانان جاذبه کافی را داشته باشند.

شرایط ظاهری مساجد، طولانی نشدن نمازهای جماعت، ویژگی های امام جماعت، کتابخانه، فعالیت کانون های فرهنگی، هیأت امنا و ... از عوامل مؤثر در جذب عموم مردم به ویژه بچه ها، نوجوانان و جوانان به مساجد هستند.

در بخش پیشنهادات پژوهش ذیل عنوان طراحی و تدوین برنامه ملی انس با مساجد و نماز جماعت به توضیح زیر است:

توسعه آموزش های محتوایی درخصوص فلسفه و ارزش جماعات و حضور در مساجد،

توسعه کمی و کیفی مساجد طراز نظام اسلامی،

ایجاد زمینه های توسعه حضور زنان در مساجد به عنوان محور خانواده،

نهضت مهارت افزایی در بین روحانیون و ائمه جماعات،

توسعه برنامه های چندرسانه ای و آفرینش های سینمایی و تلویزیونی درخصوص مسجد و نماز جماعت،

ادغام برنامه های علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مساجد با مدارس و دانشگاه ها،

احیای کارکردهای مختلف مسجد از جمله آموزش، فعالیت های ورزشی، فرهنگی، هنری و....،

ارائه الگو از قهرمانان ورزشی و هنرمندان و اهل علم در حال نماز خواندن و حضور در مساجد برای اقشار هدف،

عدم انحصاری کردن امورات و فعالیت های مسجد و پایگاه مقاومت و کانون های مساجد و برطرف موانع حضور و عضویت علاقمندان در این نهادها،

بازسازی و تقویت بینش و شناخت عموم مردم به ویژه بچه ها، نوجوانان و جوانان در خصوص اهمیت، فضیلت، نقش نماز و نماز جماعت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 787

به "طراحی و تدوین برنامه ملی انس با مساجد و نماز جماعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی و تدوین برنامه ملی انس با مساجد و نماز جماعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید