سانسور اینترنت در چین باعث خلاقیت کاربران شد: زبان Martian احیا شد

به گزارش دیار سلمان، دشواری ها و نیازها و محدودیت ها همواره باعث می شوند که مردمان کشورهای مختلف رو به ابتکارهایی برای رهایی از تنگناها بیاورند.

سانسور اینترنت در چین باعث خلاقیت کاربران شد: زبان Martian احیا شد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

اگر یادتان بیاید مدت ها پیش تعریف کردیم که در زمان شوروی، ممنوع بودن گوش کردن به موسیقی غربی باعث شد که مردم آهنگ های مور علاقه خود را از روی رادیو ضبط نمایند و روی فیلم های رادیولوژی پزشکی، ضبط نمایند.

خیلی جالب بود که مثلا آهنگی از بیتل ها را کسی روی عکس قفسه سینه یک بیمار داشته باشد.

به صورت مشابهی سختگیری برای تأیید آثار ادبی، باعث ایجاد نشر زیرزمینی در کشورهای بلوک شرق شد.

و حالا در شرایطی که محدودیت های قبلی دولت چین، باز هم در حال شدیدتر شدن است، کاربران این کشور به فکر یک ابتکار تازه افتاده اند تا اخبار و مفاهیم مورد نظر خود را به دیگران برسانند.

شاید شنیده باشید که به همین تازگی شرکت اپل، تسلیم درخواست دولت چین شده است و اپ هایی که کاربران برای دور زدن سانسور استفاده می کردند، را از دسترس کاربران چینی خارج نموده است.

چند وقت پیش هم از بعد از فوت ناراضی چینی به نام لیو ژیائوبو، دولت چین سعی بسیاری برای پاک شدن شبکه های اجتماعی از متن های کاربران در این مورد کرد.

علیرغم همه اینها در شبکه های اجتماعی داخلی بسیار شلوغ چین، کاربران چینی هنوز ساکت ننشسته اند.

به تازگی یک جامعه شناس بازنشسته چینی، با استفاده از یک زبان مرسوم در نخستین روزهای رواج اینترنت در چین به نام زبان Martian پستی نوشت که بسیار مورد استقابل نهاده شد و 60 هزار بار توسط دیگر کاربران بازنشر شد.

این زبان در سال 2004، توسط کاربران جوان چینی ابداع شد و کاراکترهای آن آمیزه ای از کاراکترهای سنتی چینی، ژاپنی، ایموجی ها و الفبای انگلیسی است.

در آن موقع کاربران جوان برای چت های بی دردسر و مفرح و حتی پنهان نگاه داشتن متن چت ها از والدین خود از این زبان ابداعی استفاده می کردند.

اما حالا بعد از سال ها، این زبان به لطف تشدید محدودیت های دولت چین، دوباره احیا شده است.

این گونه رمزی سخن گفتن، به صور مختلف بین کاربران دیده می گردد. مثلا از دید من و شما 7-1, 5-1 شاید مفهومی نداشته باشد. اما چینی ها می دانند که اگر تفریق عبارت ریاضی بالا را انجام بدهند به 6/4 می رسند، یعنی تاریخی که در آن فاجعه تیان آن من رخ داد.

گام بعدی این بازی موش و گربه چیست؟

از ان سو ویبو هم آغاز به سانسور کردن کاراکترهای زبان Martian نموده است.

منبع: یک پزشک
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 510

به "سانسور اینترنت در چین باعث خلاقیت کاربران شد: زبان Martian احیا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سانسور اینترنت در چین باعث خلاقیت کاربران شد: زبان Martian احیا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید