زندانیان داعش تهدیدی جدی برای نیروهای آمریکایی شمال سوریه

به گزارش دیار سلمان، تقریبا یک سال پس از تسلط نیروهای حامی آمریکا بر آخرین قلمروی تحت تسلط داعش در سوریه بیش از 10 هزار زندانی داعشی در مناطق تحت کنترل کردها اکنون تبدیل به خطری قابل توجه برای ماموریت آمریکا در مناطق شمال شرقی سوریه شده اند.

زندانیان داعش تهدیدی جدی برای نیروهای آمریکایی شمال سوریه

به گزارش ایسنا به نوشته گاردین، فرماندهان آمریکایی به بازرسانی از دفتر کل بازرسی پنتاگون می گویند: صدها زندانی داعش دوبار در ماه گذشته در اعتراض به شرایط بد خود در زندان از جمله شیوع بیماری کرونا در زندان حسکه دست به شورش زدند و گرچه شورش ها سرکوب شد اما تاکیدی است بر بالا بودن خطر اعتراضات گسترده.

این یافته ها در تازه ترین گزارش هیات نظامی آمریکا در عراق و سوریه به طور مفصل آمده است و نشان دهنده هشدارهای تازه برای ماموریت ضدتروریسمی است که با حملات تازه داعش روبروست.

این نگرانی بیشتر برای 500 نیروی آمریکایی مستقر در شمال شرق سوریه است.

تعداد تلفات اعلام شده به دلیل کروناویروس در شمال شرق سوریه چندان زیاد نبوده و هیچ موردی در میان زندانیان اعلام نشده است. اما امدادگران نسبت به شیوع سریع این بیماری آنهم در کشوری با زیرساخت های نابود بهداشتی هشدار داده اند.

فابریزیو کاربونی، مدیر امور خاورمیانه و خاور نزدیک صلیب سرخ می گوید: اوضاع انسانی در مراکز بازداشتی و کمپ ها در شمال شرق سوریه بسیار وخیم تر از شیوع کرونا است. بسیار برای زندانیان نگرانیم. شرایط زندگی آنها را آسیب پذیرتر ساخته است.

زندان های تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک در حال حاضر میزبان 10 هزار زن که 8 هزار تن محلی سوری یا عراقی هستند و 2000 تن از دیگر ملیت ها است که دولت هایشان حاضر به پذیرفتن آنها نیستند. بیشتر این مردان از اروپا و کشورهایی نظیر بلژیک انگلیس فرانسه و آلمان و تعداد کمی از خاورمیانه از جمله مصر تونس و یمن هستند.

مقام های ضدتروریسم بیم آن دارند که این کمپ ها نه تنها داعشی ها را به ارتباط و ایجاد شبکه اقتصادی قادر کند بلکه یک فضای ایدئولوژیک مناسب برای نسل بعدی افراط گرایان باشد.

حمله ماه اکتبر ترکیه به شمال سوریه و هدف گیری نمودها، توان نمودها را در تامین امنیت داعشی های زندانی زیر سوال برد و 100 زندانی داعشی در این آشوب فرار کردند و بعد شورش زندان حسکه با 4 تا 5 هزار زندانی رخ داد. رسانه ها 29 مارس گزارش دادند که داعشی ها درها را شکسته و با ایجاد سوراخ در دیوار سلول ها شورش را آغاز کردند . اگرچه همه چیز کنترل شد اما اوضاع نگران کننده شد.

پنج هفته بعد اوایل ماه مه داعشی ها کنترل زندان را در دست گرفتند شورش یک روز بعد با مذاکره میان نمودها با داعشی ها تمام شد اما شرایط بد زندان و ناتوانی نمودها در کنترل داعشی ها خطر جدی را گوشزد نموده است.

ژنرال کنت مک کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش در ماه مارس به کنگره گفت که بازداشتگاه داعشی ها به عنوان محیطی برای رشد افراط گرایی بخشی از مشکل است.

منبع: عصر ایران
انتشار: 8 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1118

به "زندانیان داعش تهدیدی جدی برای نیروهای آمریکایی شمال سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندانیان داعش تهدیدی جدی برای نیروهای آمریکایی شمال سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید