زمان بازدید از معدن گچین هنوز مشخص نشده است، اروپا برطرف تحریم ها را بر عهده اشتون گذاشت

به گزارش دیار سلمان، رضا نجفی ، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در تبادل نظر با خبرنگاران درباره اعلام خبر بازدید بازرسان آژانس از معدن اورانیوم گچین در جنوب ایران قبل از ماه فوریه که از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام شده است ، بیان نمود : بازدید از معدن گچین در زمره توافقاتی است که در نشست ایران و آژانس در تهران در جلسه 20 آبان صورت گرفت و جزو 6 گام این توافق بود.

زمان بازدید از معدن گچین هنوز مشخص نشده است، اروپا برطرف تحریم ها را بر عهده اشتون گذاشت

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

وی اضافه نمود: زمان بازدید را باید سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کند و مانند بازدید از اراک که بازرسان آژانس به ایران آمدند ، سازمان انرژی اتمی باید طی نامه ای زمان مورد نظر را برای ورود بازرسان آژانس اعلام کند.

نجفی توضیح داد: زمان بازدید برای بازرسان آژانس باید تا پیش از 11 فوریه و در طول سه ماه آینده صورت گیرد.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد بیانیه اتحادیه اروپا با اشاره به بند آخر آن مبنی بر اینکه ایران باید تعلیق هایی که در برنامه اقدام مشترک پیش بینی شده را انجام داده و پس از راستی آزمایی آژانس بر اساس توصیه نماینده عالی(کاترین اشتون) اتحادیه اروپا تحریم هایی که مورد توافق قرار گرفته لغو خواهد نمود،گفت: در اینجا هیچ صحبتی از غنی سازی نشده و توصیه برطرف تحریم ها بر عهده خانم اشتون است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا ایران نباید بر اساس توافق ابتدا غنی سازی 20 درصد را متوقف کند تا در صورت تأیید آژانس و توصیه اشتون تحریم ها لغو گردد و این موضوع با اینکه قرار است در یک روز معین اقدامات از سوی دو طرف صورت گیرد منافات ندارد؟ گفت: قرار بر این است که یک روزی به عنوان شروع اجرای اقدامات برنامه اقدام مشترک مشخص گردد که مشخص آن روز در مذاکرات کارشناسی تیم ایرانی با 1+5 صورت خواهد گرفت.

نجفی با اشاره به اینکه برخی از اقدامات را نمی توان یک روزه انجام داد و احتیاج به زمان دارد ، گفت: اما اقدامات متقابل از سوی دو طرف باید در یک روز معین انجام گیرد . ایران در آن روز معین کاری که می توان در زمان کوتاهی انجام داد ، صورت می دهد. به طور مثال برای تعلیق غنی سازی 20 درصد و بستن شیر تزریق یک ساعت زمان احتیاج است و می تواند یک اقدام فوری باشد و در مقابل نیز اتحادیه اروپا در همان روز می تواند برخی از تحریم ها که در برنامه اقدام مشترک ذکر شده را متوقف کند.

وی توضیح داد: اقدامات زمان بر نیز می تواند پس از این اقدام صورت گیرد که زمان بندی آن در مذاکرات کارشناسی تیم ایرانی و 1+5 مشخص خواهد شد. که هنوز مذاکرات کارشناسی نهایی نشده است .

نجفی در پاسخ به این سئوال که بر اساس این فرایند آیا بازرسان آژانس به غیر از بازرسی هایی که بر اساس توافق 6 بندی ایران و آژانس صورت می گیرد ، بازرسی های دیگری نیز برای راستی آزمایی های توافق ژنو خواهند داشت ، گفت: بازرسان آژانس اکنون نیز در ایران حضور دارند و آژانس می تواند از همین بازرسان خود استفاده کند. بازرسان آژانس در نطنز حضور دارند و برخی اقدامات لزومی ندارد.

وی تأکید کرد: اگر بعد از مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 ضرورتی وجود داشته باشد و در این مورد تصمیم گیری گردد ، بازرسان آژانس می توانند در ایران حضور داشته باشند.

نجفی توضیح داد: ایران و آژانس در حال حاضر اقدامات متقابل را انجام می دهند . ما بر روی 6 اقدام توافق نموده ایم که تا کنون یک مورد آن اجرایی شده است و مابقی را نیز به مرور انجام می دهیم .

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 826

به "زمان بازدید از معدن گچین هنوز مشخص نشده است، اروپا برطرف تحریم ها را بر عهده اشتون گذاشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان بازدید از معدن گچین هنوز مشخص نشده است، اروپا برطرف تحریم ها را بر عهده اشتون گذاشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید