خیابان های اهواز در تسخیر سگ های ولگرد، این معضل به راه چاره جدی احتیاج دارد

به گزارش دیار سلمان، اگر برای پیاده روی و یا گذراندن اوقات فراغت به محلات و مناطق مختلف کلانشهر اهواز بروید، پرسه زدن و جولان سگ های ولگرد در خیابان های این کلانشهر را می بینید.

خیابان های اهواز در تسخیر سگ های ولگرد، این معضل به راه چاره جدی احتیاج دارد

به گزارش خبرنگار گروه استان های خبرنگاران از اهواز، اهواز کلانشهری که با معضل جولان سگ های ولگرد در مناطق مختلف دست به گریبان است و افزایش سگ های ولگرد در سطح شهر سبب بروز مسائل فراوان برای شهروندان و ایجاد نگرانی از خطرات و مبتلا شدن به بیماری های مرتبط با آن ها نیز شده است.

این سگ ها باعث به خطر انداختن سلامت، ایجاد رعب و وحشت، سلب آسایش و معضلی جدی برای شهروندان مبدل شده است.

درخصوص ازدیاد سگ های ولگرد در سطح شهر و ایجاد رعب و وحشت در میان شهروندان اهوازی با رییس مرکز بهداشت غرب اهواز مصاحبهیی داشتیم.

مهرداد شریفی، رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز در مصاحبه با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگارانجوان از اهواز، گفت: یکی از چالش هایی که امروزه حوزه سلامت کلانشهر اهواز با آن روبرو است، مبحث حیوانات ناقل بیماری از جمله سگ های ولگرد است که اگر اقدامات پیشگیرانه همکارانمان در مرکز بهداشت استان خوزستان نباشد با توجه به گزش بالا می توانند منجر به مرگ و میر شوند.

وی اضافه کرد: توصیه اول برای حل این مشکل این است که سایتی را برای زنده گیری در نظر بگیرند و با همکاری سازمان دامپزشکی، مراکز بهداشت و شهرداری کلانشهر اهواز کار عقیم سازی انجام گردد.

وی در خصوص نحوه جمع آوری سگ های ولگرد در سطح کلانشهر اهواز بیان نمود: در کشور به کارگروه های استانی و شهرستانی شیوه های مصوب و تائید شده ابلاغ شده تا جمعیت سگ ها را کنترل کنند .

شریفی برخورد و جمع آوری سگ های ولگرد با شهرداری را وظیفه مطرح نمود و گفت: کنترل جمعیت سگ های ولگرد، دستورالعمل مصوب پاییز 87 سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بوده است.

لزوم همکاری شهرداری جهت رفع معضل سگ های ولگرد

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز بر لزوم همکاری شهرداری های مناطق در امر اتلاف و جمع آوری سگ های ولگرد در سطح مناطق و خیابان های اهواز برای مرتفع کردن بخشی از این مشکل تاکید نمود.

مهرداد شریفی موضوع سگ های ولگرد را به عنوان یک آسیب موجود در سطح شهر اهواز دانست و گفت: به منظور برقراری امنیت روحی و روانی شهروندان نیازمند عزم استوار مسئولان جهت رفع کردن این معضل اجتماعی است و امیدواریم با توجه به همکاری و تعامل روز افزون ادارات این چالش نیز رفع گردد.

مدیریت پسماندها راهی جهت مهار سگ های ولگرد

وی اضافه کرد: علت وجود سگ های ولگرد در سطح کلانشهر اهواز باید از جنبه های مختلفی از جمله؛ مدیریت پسماند همچون زباله و نخاله در سطح شهر، اجرای دستورالعمل های مصوب شده در راستای کنترل سگ های ولگرد و غیره مورد آنالیز قرار بگیرد، زیرا این سگ ها جهت تأمین خوراک خود به داخل شهر حمله آورده و نداشتن مدیریت صحیح زباله ها زمینه سازی را برای وجود سگ های ولگرد در سطح شهر افزایش می دهد.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز بیان داشت: سگ های ولگرد می توانند باعث بروز بیماری های مختلفی در بین انسان ها شوند که از جمله این بیماری ها می توان به هاری، کیست هیداتیک اشاره نمود.

کلیه خدمات به فرد گزش شده کاملا رایگان است

وی اظهار کرد: در صورتیکه فردی دچار گزش با سگ های ولگرد شد، بیمار را باید به سرعت به مراکز بهداشتی و بیمارستان منتقل کرد و به محض انتقال سریع مصدوم به بیمارستان و مراکز بهداشتی درمانی محل گزیدگی با سگ را به مدت 20 دقیقه با آب و صابون شستشو داده و سپس توسط پزشک تلفیق واکسن و سرم کنند.

شریفی در انتها اذعان داشت: کلیه خدمات به فردی که دچار حیوان گزیدگی می گردد و این هزینه بیش از یک میلیون تومان می باشد کاملاً رایگان است.

جهت حل این مشکل و به منظور مرتفع کردن این معضل شهری که این روزها زندگی شهروندان اهوازی را به مخاطره انداخته است با رییس شورای شهر اهواز مصاحبهیی کردیم.

محمد جعفر فلسفی، رییس شورای شهر اهواز در مصاحبه با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگارانجوان از اهواز، گفت: اعضای شورای شهر اهواز خود را موظف می داند که پیگیر این مساله باشد و سازمان پسماند در حیطه وظایفش است که به این مساله به صورت جدی بپردازد.

فلسفی اضافه کرد: این موضوع را باید با هم ببینیم، از این جهت انتظاری که ما داریم این است که سلامت و آسایش مردم مورد توجه قرار بگیرد.

در سال گذشته بیش از 3 هزار نفر دچار گزش با سگ های ولگرد شده اند و به جاست تا شهرداری و مسئولان امر فکری اساسی جهت مبارزه با این مشکل اتخاذ کنند و امید داریم قبل از بروز خطرات ناگوار بر اساس دستورالعمل و آئین نامه های موجود نسبت به کنترل و جمع آوری سگ های ولگرد در سطح کلانشهراهواز اقدامات لازم انجام شده گردد.

گزارش از مهتاب محمدحسینی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 اسفند 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 144

به "خیابان های اهواز در تسخیر سگ های ولگرد، این معضل به راه چاره جدی احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیابان های اهواز در تسخیر سگ های ولگرد، این معضل به راه چاره جدی احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید