خبرنگاران کرونا؛ ویروسی که با جهش یاغی تر می شود

به گزارش دیار سلمان، تهران - خبرنگاران - تحقیقات تازه نشان می دهد ویروس کرونا دستخوش جهشی (موتاسیون) شده که آن را مسری تر از پیش کرده و به گفته دانشمندان، همین امر سبب شمار بالای مبتلایان در ایالات متحده و آمریکای لاتین است.

خبرنگاران کرونا؛ ویروسی که با جهش یاغی تر می شود

به گزارش سی ان ان، محققان در فلوریدا معتقدند ویروس جدید کرونا به جهشی (موتاسیون) دست یافته که آن را قادر می سازد راحت تر سلول های انسانی را درگیر کند.

هرچند این محققان می گویند تحقیقات بیشتری لازم است تا نشان دهد که آیا این جهش باعث تغییر در فرایند همه گیری بیماری شده است یا خیر، اما دستکم یکی از محققان درگیر در این مطالعه بر این باور است که به احتمال زیاد همین جهش سبب شمار بالای مبتلایان به کووید-19 در ایالات متحده و آمریکای لاتین است. درواقع این همان جهشی است که دانشمندان از مدت ها پیش نگران آن بودند.

محققان پژوهشگاه تحقیقاتی اسکریپس در فلوریدا پس از انجام تحقیقات مورد نظر گفتند که این جهش بر روی ساختار بیرونی ویروس تاثیر گذاشته؛ ساختاری که از طریق آن ویروس می تواند وارد سلول زنده میزبان شود. لذا در صورت تایید این یافته ها، این نخستین بار است که ثابت می شود تغییرات مشاهده شده در ساختار ویروس در همه گیری آن اهمیت دارد.

در روزهای اخیر، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که جهش هایی که تا به امروز در ویروس کرونا دیده شده، تاثیری در اثربخشی واکسن های در حال ساخت ندارند. هفته گذشته، نیز این نهاد جهانی اعلام کرد که جهش ها نه سرایت این ویروس را آسان تر کرده و نه وخیم تر شدن بیماری را در پی داشته است.

ویلیام هاسلتین محقق آمریکایی که به دلیل تحقیقاتش بر روی ویروس اچ آی وی و بیماری ایدز شناخته شده است، در خصوص تحقیقات تیم اسکریپتس ضمن ابراز امیدواری در این خصوص که ویروس کرونا به اندازه سایر ویروس ها متمایل به جهش نباشد، تاکید کرد: ما باید برای هرگونه تغییر و جهش در ساختار این ویروس آماده باشیم.

وی اضافه کرد: این ویروس به هر کاری که ما برای کنترل آن انجام می دهیم، واکنش نشان می دهد؛ ما دارو درست می کنیم، ویروس به آن مقاوم می شود. واکسن می سازیم، ویروس راهی برای مقابله با آن پیدا می کند. حتی در خانه می مانیم اما کرونا باز هم در محیط اطراف ما پرسه می زند.

از زمان آغاز همه گیری ویروس کرونا، تا به امروز بیش از 7 میلیون و 709 هزار نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و از این میان بالغ بر 427 هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1162

به "خبرنگاران کرونا؛ ویروسی که با جهش یاغی تر می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا؛ ویروسی که با جهش یاغی تر می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید