خبرنگاران شورای افتای کردستان: فعلا نماز جماعت در مساجد برگزار نشود

به گزارش دیار سلمان، سنندج - خبرنگاران - شورای عالی افتای کردستان که متشکل از چند روحانی اهل سنت است طی بیانیه ای از روحانیون و ماموستایان دینی این استان خواست با عمل به تصمیمات شورای مبارزه با کرونا فعلا از برگزاری نماز جماعت در مساجد خودداری کنند.

خبرنگاران شورای افتای کردستان: فعلا نماز جماعت در مساجد برگزار نشود

متن این بیانیه که روز پنجشنبه نسخه ای از آن در اختیار رسانه ها قرار گرفت، به این شرح است: با توجه به انتشار ویروس کووید 19 و شیوع بیماری کرونا در کشور و سرایت آن به استان کرستا و با توجه به ضرورت مقابله همگانی با این بیماری خطرناک، توجه شهفرایندان دیندار استان کردستان را به نکات ذیل معطوف می دارد.

از آنجا که به گفته متخصصان و کارشناسان حوزه سلامت، میان اجتماع و ازدحام جمعیت از یک سو و گسترش این بیماری مرموز و سرایت آن به سایر افراد از سوی دیگر رابطه مستقیم وجود دارد، لذا توصیه اکید متولیان حوزه سلامت و بهداشت استان، این است که شهفرایندان عزیز از هرگونه اجتماع ولو برای اقامه نماز جمعه که از واجبات مسلم دینی و از شعائر مهم اسلام است، اجتناب کنند.

روحانیون و ائمه جمعه و جماعات استان کردستان نیز به عنوان متولیان امور دینی جامعه ضمن تقدیر از جهد بی امان ستاد مبارزه با کرونا، نه تنها مانع مبازره بی امان با این ویروس مرموز نیستند بلکه خود به حکم شریعت و به حسب وظیفه دینی، پیشرو و پیشگام این مبارزه خواهند بود و اگر به عبادات و مراسم دینی مردم حساس هستند به سلامت و صحت و عافیت مردم حساسترند.

به اتفاق فقه های مذاهب اربعه اهل سنت و جماعت، یکی از شرایط وجوب نماز جمعه انتفای خوف است به این معنی که هرگونه خوف و نگرانی برجان و مال نمازگزار، عذر محسوب می شود و هرگونه عذری موجب سقوط تکلیف است، فلذا کسانی که بر سلامت و عافیت خود بیمناک اند، مکلف به حضور در نماز جمعه نیستند.

در شرایط عادی، مبتلایان به بیماری های مسری نه تنها مکلف به حضور در نمازهای جمعه و جماعت نیستند، بلکه با توجه به احتمال جدی انتشار بیماری و درگیر نمودن سایر نمازگزاران، شرعا مجاز به شرکت در نماز جمعه و جماعت نیستند همانگونه که زنان و بچه ها و بیماران و سالمندان نیز در شرایط عادی مکلف به حضور در نماز جمعه نیستند.

اما هم اکنون سلامت همگان در خطر است، فلذا عمل به توصیه ها و توجیهات وقایی و بهداشتی پزشکان و متخصصان این حوزه، واجب است و تخطی از آنها خلاف شرع است.

مسئولان و متولیان امور نیز به مفاد حدیث کُلکم مسئول عن رعیته در قبال سلامت جامعه مسوولند، فلذا هرگاه پای سلامت و امنیت شهفرایندان و مصالح جامعه درمیان باشد بایستی به تکلیف خود عمل کنند.

انتظار می رود روحانیون معزز، هیات های امنا و متولیان مساجد، به تصمیمات ستاد استانی مبارزه با کرونا که با مشورت و موافقت شورای عالی افتا استان کردستان اتخاذ شده است، احترام بگذارند و در فرایند مبارزه میدانی با این بلای فراگیر خللی وارد نسازند.

هر یک از روحانیون بزرگواری که هنوز خطر ویروس کرونا را جدی تلقی نکرده اند و همچنان بر اقامه نمازهای جمعه اند اصرار می ورزند، چنانچه با نظرات و فتوای خود موجب اتلاف نفوس و اخلال در فرایند مهار این بیماری گردند، در قبال این نفوس ضامن و در پیشگاه خداوند مسوول و پاسخگو خواهند بود.

به همه نمازگزاران توصیه اکید می شود که در نمازهای یومیه خود قنوت نازله بخوانند و ادعیه مأثور مرتبط با دفع این بلیه همگانی را ورد خویش قرار دهند و برای موفقیت متولیان این مبارزه سخت خصوصا جامعه درمانی کشور دعا کنند.

روحانیون محترم نیز در خلال تعطیلی موقت مساجد و اماکن عبادی منطقه با بهره گیری از امکانات ارتباطی و فضای مجازی به تعلیم ادعیه وارده و آموزش فقه نوازل به جامعه مخاطب بپردازند و همگان را به توبه و استغفار و خشوع و انکسار دعوت کنند.

به گزارش خبرنگاران، معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار کردستان هم پیشتر گفته بود: برگزاری تجمعات و مراسم از جمله اقامه نماز جمعه و جماعت در مساجد بدون توجه به توصیه های بهداشتی و پزشکی برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا سلامت مردم را به مخاطره می اندازد و قابل پذیرش نیست.

حسین خوش اقبال با بیان اینکه هیچ گونه قصورو کوتاهی از طرف هیچ فرد و گروهی پذیرفتنی نیست و با افراد خاطی بشدت برخورد می شود، اضافه کرده بود: براساس اعلام شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، برپایی و اقامه نماز جمعه هفته پیش و هفته جاری در سراسر استان های کشور ممنوع شده است.

کرونا با نام رسمی کووید 19 از اوایل دی ماه در ووهان واقع در استان هوبی چین پدیدار شد و تا به امروز دربیش از 120 کشور جهان در تمام قاره ها را تحت تاثیر قرار داده و 119 هزار نفر را مبتلا کرده است.

ایران نیز از ویروس کرونا در امان نماند و نخستین مورد بیماری 30 بهمن ماه در قم شناسایی شد و هم اکنون پس از 22 روز تعداد مبتلایان در کشور به 9 هزار نفر افزایش یافته است که تا به امروز 2 هزار و 959 بیمار بهبود یافته و ترخیص شده اند و 354 نیز جان خود را از دست داده اند.

در این مدت تعداد کل مراجعین به بیمارستان های کردستان نیز 394 نفر بود که 87 نفر از آنان بستری هستند و بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی ابتلای 84 نفر از این افراد به بیماری کووید 19 مثبت است.

افراد مبتلا در بیمارستان های این استان بستری هستند که شامل 33 نفر در سقز، 17 نفر در بانه، 11 نفر در سنندج، 9 نفر در قروه، چهار نفر در کامیاران، سه نفر در دیواندره، 2 نفر در بیجار، 2 نفر در مریوان، 2 نفر در دهگلان و یک نفر در سروآباد است.

تا به امروز 6 بیمار کردستانی بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست داده اند که از این تعداد پنج بیمار در سقز و یک بیمار مربوط به مریوان است.

کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

منبع: ایرنا
انتشار: 11 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 951

به "خبرنگاران شورای افتای کردستان: فعلا نماز جماعت در مساجد برگزار نشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شورای افتای کردستان: فعلا نماز جماعت در مساجد برگزار نشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید