خبرنگاران رتبه بندی معلمان باید بر اساس نظام سنجش صلاحیت باشد

به گزارش دیار سلمان، بجنورد- خبرنگاران- معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: نظام سنجش صلاحیت معلمان به تصویب رسیده و قرار است به صورت پایلوت در استان سمنان اجرایی شود و رتبه بندی باید بر اساس این نظام انجام شود.

خبرنگاران رتبه بندی معلمان باید بر اساس نظام سنجش صلاحیت باشد

سیدجواد حسینی روز یکشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: نظام سنجش صلاحیت معلمان توسط وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شده است و گامی است تا رتبه بندی معلمان بر مبنای سنجش صلاحیت حرفه ای انجام شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: رتبه بندی معلمان باید بر اساس عملکرد و توانمندی باشد رتبه بندی بر مبنای مدرک تحصیلی و یا سنوات، درست نیست، این ارزیابی و سنجش قابل قبول نیست.

رییس سازمان آموزش وپرورش استثنایی افزود: نظام تعلیم و تربیت نیازمند تحول است، حتی شایسته است این تحول از ابتدایی ترین موارد مانند نام و اسم آموزش و پرورش آغاز شود.

حسینی گفت: مدرسه باید کانون تربیت باشد، رویکرد این مکان یادگیری است، آیا به واقع این گونه است؟ باید از شرایط تست گرایی و کنکور زدگی خارج شود.

وی با اشاره به تنوع 24 گانه در مدارس کشور گفت: این تنوع باید برچیده شود، باید یک مدرسه در جامعه باشد و در کلاس درس ترکیبی از دانش آموزان تیزهوش، با نیاز ویژه و یا سایر دانش آموزان کنار هم تحصیل کنند.

وی گفت: باید آموزش مناسب هر دانش آموز در کنار سایر دانش آموزان کلاس ارائه شود، باید معلم روش خاص یادگیری هر دانش آموز را برایش پیاده کند اما از آنجا که در این زمینه پیروز نبوده ایم، شاهد تنوع مدرسه ها هستیم.

وی گفت: جامعه های رشد یافته در پی توده گرایی و فراگیرسازی در آموزش هستند اما ما هنوز به دنبال نخبه گرایی هستیم، آنچه در مدرسه برای ارزیابی دانش آموزان از یادگیری شاهد هستیم، در واقع سنجش است ارزیابی محسوب نمی شود، با این شیوه ارزیابی امکان پذیر نیست.

حسینی با تاکید بر اینکه مدرسه عامل اصلی تحولات اجتماعی است اظهار داشت: اگر جامعه ای دچار آسیب اجتماعی شود، من مدرسه را مقصر می دانم، اگر توسعه در جامعه نباشد، من مدرسه را مقصر می دانم.

رییس سازمان آموزش وپرورش استثنایی گفت: در دنیا، مناطق محروم، روستاها و مناطق کم برخوردار مورد توجه قرار گرفته است تا کیفیت آموزش ارتقا یابد، اما ما توجه خود را به مناطق برخوردار متمرکز کرده ایم.

وی با بیان اینکه تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی باید بیش از هر دوره تحصیلی مورد توجه باشد گفت: در جامعه رشد یافته، آموزش دوره ابتدایی بسیار دارای اهمیت بوده و توجه بر آن متمرکز است حال آن که ما به آموزش در سال های بزرگسال فرزندان تمرکز داریم.

معاون وزیر آموزش وپرورش استثنایی شرح داد: بیش از آنچه که آموزش در بزرگ سالی دارای اهمیت است، باید دوره ابتدایی را دریابیم.

در این آیین از زحمات عباس سعیدی قدردانی و مهدی مودی به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی معرفی شد.

180 هزار دانش آموز خراسان شمالی در 2 هزار مدرسه زیر نظر 14 هزار نفر معلم تحصیل می کنند.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 بهمن 1399 بروزرسانی: 2 بهمن 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1490

به "خبرنگاران رتبه بندی معلمان باید بر اساس نظام سنجش صلاحیت باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رتبه بندی معلمان باید بر اساس نظام سنجش صلاحیت باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید