حریمِ ساختمان سازمان میراث فرهنگی معین شد

به گزارش دیار سلمان، مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیاء میراث تاریخی گفت: ساختمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری واقع در خیابان آزادی تقاطع یادگار معین حریم شد.

حریمِ ساختمان سازمان میراث فرهنگی معین شد

جهت دریافت خدمات آلاچیق ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران، فرهاد نظری گفت: با این مصوبه حریم این اثر تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر برابر مواد 558 لغایت 569 کتاب قانون مجازات اسلامی جرم محسوب شده و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد.

وی درباره چگونگی ساخت و ساز در حرایم معین شده برای این بنا اضافه نمود: ارتفاع مجاز ساخت و ساز در حریم درجه یک این اثر از کف معبر 16 متر است. تنها استثناء برای این حریم محدوه ضلع شمالی مقابل سازمان در خیابان آزادی است که حداکثر ارتفاع مجاز در آن 8 متر معین شده است.

به گفته وی، حداکثر ارتفاع مجاز در حریم درجه دو این بنا نیز 20 متر از کف معبر است.

براساس این گزارش، این بنا با سبک معماری سنتی که با شماره 11400 در اسفند ماه 1383 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، در سال 1355 از سوی حسین امانت به منظور فضایی برای برپایی نمایشگاه های هنری و کارگاه های هنرهای سنتی از قبیل کارگاه های فرش بافی، گلیم بافی و چوب طراحی شد. هدف اصلی در این طراحی این بود که این ساختمان با برج آزادی که طراح آن نیز امانت بود و کاربری موزه برای آن پیشنهاد شده بود، ارتباط فضایی داشته باشد.

ساخت این بنا در سال 56 شروع شد. اما در جریان انقلاب اسلامی و درگیری های آن موقع به تاخیر افتاد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وزارت مسکن و شهرسازی ادامه کار را برعهده گرفت. با تکمیل این بنا در سال 1366 از سوی مهدی حجت که معاون وزیر و رئیس سازمان میراث فرهنگی بود، به عنوان مکانی برای استقرار این سازمان در نظر گرفته شد.

ساختمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با دو ورودی در شمال و شرق با سبک معماری سنتی و با مصالح جدید ساخته شده است. این بنا با آب نماها و محوطه سازی زیبا دارای دو طبقه همکف و طبقه اول است که دسترسی به طبقه اول به وسیله پلکان هایی که در دو گوشوار هشتی بنا ایجاد شده صورت می گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 856

به "حریمِ ساختمان سازمان میراث فرهنگی معین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حریمِ ساختمان سازمان میراث فرهنگی معین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید