فراوری 30 درصد علم ایران در حوزه پزشکی

معاون آموزشی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به سهم قابل توجه فراوریات جامعه پزشکی، گفت: 30 درصد فراوری علم در حوزه پزشکی، توسط 15 درصد از دانشجویان و 12 درصد از اساتید جامعه پزشکی اتفاق می افتد.

فراوری 30 درصد علم ایران در حوزه پزشکی

به گزارش خبرنگاران، باقر لاریجانی در همایش آموزش کشوری پاسخگو، اظهار کرد: بحث پاسخگویی اجتماعی در آموزش پزشکی بسیار مهم بوده و در کشور ما نیز سابقه وسیعی دارد؛ چراکه پاسخگویی اجتماعی آموزش پزشکی از مهمترین مفاهیمی است که موجب تحولات شگرف درآموزش پزشکی گردیده و کشور ما نیز با ادغام نظام آموزش در نظام ارائه خدمات تجربه ارزنده ای در ارتقای پاسخگویی آموزش پزشکی کسب نموده است.

وی با اشاره به تعریف مشخصی از پاسخگویی اجتماعی در آموزش علوم پزشکی، توضیح داد: لازم است دانشکده های پزشکی آموزش، تحقیقات و فعالیت های خدماتی خود را به سمت پاسخ دادن به اولویت های سلامت جامعه یا منطقه راهنمایی نمایند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان این که اولویت سلامت باید توسط مشارکت دولت ها، سازمان های سلامت، متخصصان سلامت و مردم باشد، گفت: سیاست گذاران آموزش پزشکی معتقدند که نظام آموزش پزشکی باید در جهتی توسعه یابد که بتواند ضمن بهره گیری از تازه ترین دستاوردهای علمی جهان با احتیاجهای جامعه نیز سازگار باشد.

لاریجانی با بیان این که خوشبختانه در حوزه پزشکی علی رغم تمامی مشکلات و چالش ها موفق عمل نموده ایم، گفت: حوزه علوم توانسته خود را با حوزه ارائه خدمات تطبیق دهد و متناسب با آن آموزش های خود را اصلاح کند، که این امر در کارآفرینی دانشجویان علوم پزشکی گامی بسیار موثر است.

وی اضافه نمود: فارغ التحصیلان برخی از دانشگاه ها هنگام یافتن شغل مناسب با مشکلاتی روبرو می شوند؛ در حالی که ارائه آموزش های پزشکی به دانشجویان علوم پزشکی امری موثر در عرصه کار این افراد است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت درباره وضعیت آموزش پزشکی و حوزه سلامت گفت: 65 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور وجود دارد که حدود 250 هزار دانشجو در این دانشکده ها مشغول تحصیل بوده و در این دانشگاه ها نیز 18 هزار هیئت علمی عضو هستند.

وی با اشاره به وجود 250 بیمارستان آموزشی در کشور، متذکر شد: در صدد توسعه بخش آموزشی در بیمارستان های دولتی و خصوصی هستیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توضیح داد: تحول و نوآوری در دانشکده های علوم پزشکی ارتقا یافته که می تواند در راستای پاسخگویی به احتیاج ها و شرایط کشور موثر باشد.

وی با بیان این که در حوزه آموزش پزشکی استراتژی های روشنی را دنبال می کنیم، اظهار کرد: امیدواریم این استراتژی های جدید، منشأ مثبتی در دانشگاه های علوم پزشکی باشد تا بتوانیم تحولات آموزش پزشکی را نیز در سال های آینده در کشور رقم بزنیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: بازمهندسی نظام آموزش پزشکی، سیاست های آینده نگرانه و نهادینه کردن آموزش های پزشکی پاسخگو، اصلی ترین اهداف تحولات نظام آموزشی بوده که در دانشکده های علوم پزشکی کشور دنبال می شوند.

وی اعلام کرد: آموزش پاسخگو و عدالت محور، اعتلای اخلاق حرفه ای، حرکت به سمت دانشگاه های هزاره سوم و توسعه زیرساخت های آموزش پزشکی به عنوان مهمترین بسته های خروجی محور هستند که منجر به تحقیق کلیه بسته های تحول آموزشی می شوند.

لاریجانی اعلام نمود: اعتبار بخشی بین المللی، گامی موثر در راستای کیفی سازی و جهانی سازی آموزش پزشکی بوده و از سوی دیگر نیز گنجاندن آموزش پزشکی طب سنتی در برنامه های پزشکی عمومی نیز در اولویت قرار گرفته است.

منبع: isna.ir

به "فراوری 30 درصد علم ایران در حوزه پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با فراوری 30 درصد علم ایران در حوزه پزشکی

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید