کوشش صاحبخانه ها برای دور زدن مصوبه سقف اجاره بها

به گزارش دیار سلمان، خبرنگاران : بسته حمایت از مستاجران در دوران کرونا به وسیله بعضی از مشاوران املاک و صاحبخانه ها به صورت سلیقه ای اجرا می گردد، به طوری که با هدف کسب سود بیشتر، سقف اجاره بها را رعایت نمی نمایند.

کوشش صاحبخانه ها برای دور زدن مصوبه سقف اجاره بها

به گزارش به نقل از ایرنا، بسته پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی برای تنظیم بازار اجاره و حمایت از مستاجران ماه گذشته در ستاد مبارزه با کرونا تصویب شد و با ابلاغ آن به بانک ها و بنگاه های املاکی، علاوه بر شروع ثبت نام وام اجاره، همه قراردادهای اجاره به صورت اتوماتیک و در محدوده رقم اعلام شده تمدید می گردد.

دولت با هدف کنترل قیمت ها در بازار اجاره، برای دومین سال متوالی سقف معین اجاره بها در تهران را تا 25 درصد و در شهرهای کوچک تا 15 درصد معین نموده است و این مصوبه به همه بنگاه های مشاور املاکی هم ابلاغ شده است.

بر اساس مصوبه دولت که با هدف تنظیم گری بازار اجاره در ستاد مقابله با کرونا تصویب و در سراسر کشور لازم الاجرا شد، موجران نمی توانند مستاجران خود را جواب نمایند و به جای آن باید قرارداد اجاره با نرخ های مصوب را تمدید نمایند. وام ودیعه هم به ارزش 70 میلیون تومان برای مستاجران تهرانی تصویب شده است تا قدرت مستاجر را برای پرداخت سقف معین شده اجاره افزایش دهد.

مشاهدات میدانی از شرایط تمدید قراردادهای اجاره

مشاهده میدانی خبرنگار ایرنا از شرایط تمدید قراردادها در بنگاه های املاکی در شهر تهران حکایت از آن دارد که بعضی مشاوران املاکی با جملاتی چون اجرای این مصوبه را کی دیده؟ یا حرف نهایی را صاحبخانه می زند در کوشش برای رد مصوبه ای هستند که با رای و نظر مشترک بیش از پنج سازمان در ستاد ملی کرونا به تصویب رسیده و فصل الخطاب است.

یکی از واسطه های ملکی در منطقه غرب تهران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره شرایط تمدید قراردادهای اجاره، گفت: وقتی مالکان درباره از ما سوال دارند ما قیمت های روز را به آنها می گوییم که به طور معمول از مصوبه ستاد کرونا بیشتر است و آنان هم مستاجران خود را جواب می نمایند تا خانه را با نرخ های تازه و بالاتر اجاره دهند.

این واسطه ملکی معتقد است که در صورت تمکین از مصوبه ستاد و مشورت دادن به صاحبخانه بر محور قیمت های مصوب، صاحبخانه های زیادی را به اسم مشتری از دست خواهد داد زیرا موجران با مشاوران املاکی همکاری می نمایند که در نهایت ملک آنان را با رقم بیشتری اجاره دهد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی تاکید دارد: مطابق قانون، مصوبه معین سقف اجرا بها لازم الاجرا است و اجرا نکردن آن تخلف محسوب می گردد.

حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران هم گفته است: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا حداکثر افزایش اجاره بهای واحدهای مسکونی برای شهر تهران تا 25 درصد، برای کلان شهرهای دیگر حداکثر 20 درصد و در سایر شهرها 15 درصد معین شد و بعلاوه با توجه به این مصوبه همه قراردادها در دوره کرونا و تا سه ماه پس از آن تمدید می گردد.

آن طور که اتحادیه املاک شهر تهران در گزارش خود اعلام نموده است این مصوبه از نظر روانی و عملیاتی به مستاجران یاری نموده است و از سوی دیگر، دستور تخلیه با حکم قضایی برای مستاجران دیگر انجام نمی گیرد و این دستورالعمل تا زمانی که کرونا شایع است و سه ماه پس از اعلام شرایط سفید، ادامه دارد.

منافع مشترک، مانع اجرای درست مصوبه معین سقف اجاره بها

با این حال، منافع مشترک مانع اجرای درست این قانون است و بر اساس اظهارات محمود محمودزاده معاون مسکن وزارت راه، مستاجران در این شرایط ضروری است تا به حقوق خود مطلع باشند و قراردادهای اجاره را در محدوده رقم اعلام شده تمدید نمایند.

در این میان، آنچه پشتوانه اجرای تمدید قراردادهای اجاره با نرخ مصوب است، همکاری دستگاه قضا برای اجرای درست مصوبه ستاد کرونا است.

پیگیری ها نشان می دهد که جز در موارد استثنایی، حکم تخلیه برای مستاجران صادر نشده است.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی هم ماه گذشته اظهار داشت: با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا، شورای حل اختلاف به هیچ اسم حق صدور حکم تخلیه برای مستاجر ندارد. نماینده شورای حل اختلاف در کمیته های مالی ستاد ملی کرونا حضور داشت و در جریان صدور حکم تخلیه برای مستاجران قرار گرفته است.

اسلامی گفت: هیچ مالکی بدون شروط اعلام شده که بر اساس آن می توان حکم تخلیه گرفت، نمی تواند برای صدور حکم تخلیه اقدام کند، ضمن اینکه مستاجران مکلف هستند که حقوق مالک را رعایت نمایند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1850

به "کوشش صاحبخانه ها برای دور زدن مصوبه سقف اجاره بها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش صاحبخانه ها برای دور زدن مصوبه سقف اجاره بها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید