ایران 725 میلیون دلار برنج از هند وارد کرد

به گزارش دیار سلمان، خبرنگاران: منابع هندی اعلام کردند صادرات برنج هند به ایران در 9 ماهه آوریل تا دسامبر2012 (فروردین تا آذر 91) با افزایش 20 درصدی به 725 میلیون دلار رسید.

ایران 725 میلیون دلار برنج از هند وارد کرد

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایندیا تایمز، پرداخت پول واردات برنج هند از محل درآمدهای نفتی ایران به صادرنمایندگان برنج هندی یاری می نماید تا بخشی از سودی را که در نتیجه افزایش صادرات برنج پاکستان به ایران از دست داده بودند، جبران نمایند.

سورش مانچاندا، مسئول بازاریابی یک شرکت صادر نماینده برنج، گندم و شکر در دهلی نو گفت: اکنون کسب و کار رونق گرفته زیرا ایران اجازه پیدا نموده که به روپیه هند اعتبار اسنادی گشایش کند، چون دولت هند باید پول نفت ایران را پرداخت کند.

وی فزود: برای وارد نمایندگان ایرانی، روپیه هند به وسیله دولت به راحتی در دسترس است، بنابراین آنها می توانند با روپیه راحت تر از هر ارز دیگری به تجارت بپردازند... یعنی عملا هیچ پولی از هند خارج نمی گردد.

هند بزرگترین تامین نماینده برنج ایران است، اما به دلیل طلب صادرنمایندگان از ایران، از اوایل سال 2012، ارسال محموله به ایران متوقف شد.

مسائل ناشی از تحریم ها برای صادرات برنج هند به ایران، موجب افزایش حجم صدور برنج پاکستانی به ایران شد.

تا پیش از شروع تحریم ها، آمارها حکایت از رشد حجم صادرات برنج هند به ایران داشت. صادرات برنج هند به ایران در سال 2010-2009 به بیش از دو برابر رسید و ارزش آن در فاصله آوریل 2011 تا مارس 2012 بیش از 35 درصد افزایش یافت و به بیش از 600 میلیون دلار رسید.

نقش دبی در تجارت برنج هند به ایران پس از شروع پرداخت پول از محل درآمدهای نفتی ایران کاهش یافته است.

بر اساس آمارهای رسمی، از آوریل 2011 تا خاتمه ماه مارس 2012، حدود 821 میلیون دلار برنج به امارات صادر شده، که بیش از هر زمان دیگری بوده است. اما تنها در طی 9 ماه یعنی از آوریل تا دسامبر سال گذشته، ایران بیش از 725 میلیون دلار برنج از هند وارد کرد که 20 درصد بیش از 12 ماه گذشته بود، در حالی که صادرات به امارات به 287 میلیون دلار کاهش یافت.

عملا هیچ محدودیتی برای پرداخت پول صادرات برنج به ایران از محل درامدهای نفتی این کشور وجود ندارد، زیرا حتی زمانی که واردات نفت هند از ایران در فاصله ژانویه 2012 تا ژانویه 2013، بیش از 40 درصد کاهش یافت، ارزش نفت خریداری شده همچنان در یک ماه حدود یک میلیارد دلار بود.

ام پی جیندال، رئیس صادرنمایندگان برنج هند گفت: مکانیزم پرداخت جدید به صادر نمایندگان هندی یاری نموده است. رقبا در پاکستان چنین تسهیلاتی ندارند.

وی اضافه کرد: سال جاری ما پیش بینی می کنیم که حداقل ده درصد رشد در صادرات برنج باسماتی ببینیم. صادرات به خصوص به ایران و عراق در حال افزایش است.

پاکستان در نیمه دوم سال 2012، حدود 30 هزار تن برنج به ارزش 21 میلیون دلار مستقیما به ایران صادر نموده، که کاهشی قابل توجه را نسبت به 12 ماهه منتهی به ژوئن 2012 را نشان می دهد. بر اساس آمارهای اتحادیه صادر نمایندگان برنج پاکستان، در آن بازه زمانی صادرات برنج به ایران به حدود 140 هزار تن رسید.

صادرات برنج پاکستان به امارات، اصلی ترین جهت انتقال برنج به ایران نیز در نیمه دوم سال 2012، به کمتر از 52 هزار تن رسید، در حالی که در 12 ماه قبل از آن حدود 228هزار تن بود.

13

منبع: تسنیم
انتشار: 15 آذر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 625

به "ایران 725 میلیون دلار برنج از هند وارد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران 725 میلیون دلار برنج از هند وارد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید