ازبکستان پس از قزاقستان و کانادا، سومین تامین کننده اورانیوم هند می گردد

به گزارش دیار سلمان، در جریان سفر شوکت میرضیایف برای شرکت در یک اجلاس مالی در گاندهیناگار، تاشکند و دهلی قراردادی برای تامین بلندمدت منابع مورد احتیاج اورانیوم هند، به امضا رساندند.

ازبکستان پس از قزاقستان و کانادا، سومین تامین کننده اورانیوم هند می گردد

برای دریافت خدمات ویزای کانادا با مجربترین کارشناسان کشور همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از اکونومیست، هند و ازبکستان قراردادی برای تامین بلندمدت اورانیوم از منابع غنی این جمهوری آسیای مرکزی برای راکتورهای اتمی هند به امضا رسانده اند.

این قرارداد روز آدینه در پی شرکت شوکت میرضیایف، رئیس جمهوری ازبکستان در اجلاس مالی ویبرانت گوجرات در گاندهیناگار صورت گرفت. این دومین سفر میرضیایف به هندوستان از اکتبر سال گذشته میلادی (2018) بوده است. پس از قزاقستان، ازبکستان تبدیل به دومین صادرکننده بزرگ اورانیوم از آسیای مرکزی به هند می گردد.

دو طرف همچنین مذاکراتی را برای تامین بلند مدت اورانیوم صورت داده اند. هنوز یک سال از روی کار آمدن میرضیایف در ازبکستان در سال 2016 نگذشته بود که در سال 2017 وی تصمیم به انعقاد قراردادی برای اکتشاف منابع اورانیوم می گیرد.

بر اساس گزارش انجمن دنیای انرژی اتمی، سازمان بین الملل که به صنایع دنیای انرژی اتمی می پردازد، ازبکستان هفتمین صادرکننده بزرگ اورانیوم در دنیا است. هندوستان به عنوان بخشی از برنامه استراتژیک ذخایر اورانیوم خود به منظور این که راکتورهای هسته ای این کشور را برای 5 سال آینده مشغول به کار نگه دارد، به شدت به منابع سوخت اورانیوم احتیاجمند است. در گذشته، پس از اعمال تحریم های غرب در پی آزمایش های هسته ای سال 1974 در پوخران، راکتورهای هند به دلیل فقدان منابع اورانیوم با ظرفیت کمتری از توان خود کار می کردند.

در حال حاضر هند منابع اورانیوم مورد احتیاج خود را از قزاقستان و کانادا وارد می نماید و برنامه هایی نیز برای واردات این منبع معدنی از استرالیا در دست اقدام دارد.

اورانیوم به عنوان سوخت اولیه برای ساخت راکتورهای آب سنگین تحت فشار مورد استفاده قرار می گیرد. هند اورانیوم غنی شده را برای 2 راکتور آب سنگین خود در تاراپور و ماهاراشترا از روسیه خریداری می نماید.

منبع: تسنیم
انتشار: 21 مرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 310

به "ازبکستان پس از قزاقستان و کانادا، سومین تامین کننده اورانیوم هند می گردد" امتیاز دهید

1 کاربر به "ازبکستان پس از قزاقستان و کانادا، سومین تامین کننده اورانیوم هند می گردد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ازبکستان پس از قزاقستان و کانادا، سومین تامین کننده اورانیوم هند می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید