ادعای نیویورک تایمز: 30 ثانیه قبل از اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی چه اتفاقی رخ داد؟

به گزارش دیار سلمان، روزنامه نیویورک تایمز در آخرین گزارش خود درباره جزئیات سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران ادعا کرد: آنالیز کارشناسان نشان می دهد هواپیما 20 تا 30 ثانیه قبل از اصابت موشک ارسال سیگنال را متوقف نموده بود.

ادعای نیویورک تایمز: 30 ثانیه قبل از اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی چه اتفاقی رخ داد؟

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در آخرین گزارش خود درباره سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران به دلیل اصابت موشک پدافندی به صورت لحظه به لحظه از زمان حمله بزرگ ایران به پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق تا لحظه سقوط هواپیما پرداخته است.

این روزنامه ادعا نموده است: آنالیز اطلاعات پرواز، جزیات رهگیری هواپیمای مذکور، و فیلم های موجود از اصابت موشک به هواپیما نشان می دهد که هواپیمای اوکراینی 20 تا 30 ثانیه قبل از اصابت موشک، مخابره سیگنال شناسایی را متوقف نموده است.

ایان پتچنیک، سخنگوی مؤسسه رهگیری خطوط پروازی فلایت رادار 24، که به صورت شبانه روزی موقعیت مکانی و جزئیات پرواز هواپیماهای مسافری در سراسر دنیا را به صورت زنده ارائه می دهد و از جمله معتبرترین مؤسسات در این زمینه است، می گوید: هواپیماهای تجاری و مسافربری خود را به وسیله مخابره دائمی سیگنال شناسایی به رادار های فرودگاه هی و سامانه های پدافندی معرفی می نمایند که این سیگنال به وسیله یک دستگاه به نام ترانس پاندر که در هواپیما نصب شده است، به صورت دائم مخابره می گردد.

نیویرک تایمز در گزارش ویدئویی که از این حادثه منتشر نموده نیز مجددا ادعای خود را تکرار نموده می گوید هواپیمای اوکراینی 20 تا 30 ثانیه قبل از اصابت موشک مخابره این سیگنال شناسایی را متوقف نموده است.

جان کاکس، خلبان و کارشناس سوانح هوایی و مدیرعامل مؤسسه سیفتی آپریتینگ سیستمز، می گوید: نرم افزار سامانه پدافندی تور به وسیله رادار، تشخیص عینی یک هواپیما و همچنین استفاده از سیگنال ترنس پاندر برای شناسایی هواپیماها، پرنده ها و اهداف احتمالی استفاده می نماید.

در صورتی که سیگنال شناسایی هواپیما اشتباه باشد و یا اینکه برای یک پرنده هیچ سیگنالی مخابره نگردد نرم افزار سیستم تور اعلام خطر می نماید.

وی می گوید: از اینجا به بعد موشک به وسیله رادار راهنمایی شده و زمانی که به نزدیک هدف می رسد منفجر می گردد و ترکش های زیادی را به هدف می زند.

معمولا پس از شلیک نخستین موشک، یک موشک دیگر نیز توسط سامانه به سمت هدف و برای حصول اطمینان از اصابت راهی می گردد.

سامانه پدافندی تور یک سامانه موشکی متحرک است که به 8 موشک مجهز است. این سامانه می تواند بدون احتیاج به اتصال به دیگر سامانه های پدافند هوایی به صورت مجزا عمل کند. سامانه تور هم رادار تشخیص اهداف دارد و هم از یک سامانه شلیک موشک برخوردار است.

در دهه 1970 میلادی این سامانه توسط شوروی و برای دفاع در برابر اهداف هوایی در ارتفاع پایین و متوسط ساخته و توسعه داده شد.

روسیه در سال 2005 و در قالب یک قرارداد دفاعی یک میلیارد دلاری سامانه تور را برخلاف میل آمریکایی ها به ایران فروخت که البته روس ها این سامانه را به چند کشور دیگر نیز فروخته اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، پیش از آنالیز های دقیق اطلاعات جعبه های سیاه هواپیما و دیگر اطلاعات فنی مرتبط با آن، در کنار آنالیز دقیق اطلاعات ثبت شده رادار سامانه پدافند هوایی و موشک، هر نوع اظهار نظر تنها یک ادعا محسوب شده و نمی تواند درباره آن به صورت قطعی قضاوت کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 840

به "ادعای نیویورک تایمز: 30 ثانیه قبل از اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی چه اتفاقی رخ داد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادعای نیویورک تایمز: 30 ثانیه قبل از اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی چه اتفاقی رخ داد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید