ابتلا به آنفلوآنزای فصلی مانع کرونا نمی گردد

به گزارش دیار سلمان، تهران (پانا) - به گفته یک متخصص بیماری های عفونی نه واکسن و نه ابتلا به آنفلوآنزای فصلی هیچکدام نمی توانند از ابتلا به کرونا جلوگیری نمایند.

ابتلا به آنفلوآنزای فصلی مانع کرونا نمی گردد

به گزارش ایسنا، مسعود امیری اظهار کرد: یکی از مسائل اساسی که در مورد کرونا داریم، این است که افراد در دوره ای که هیچ علامتی ندارند می توانند دیگران را مبتلا نمایند و این باعث می گردد احتیاط های لازم انجام نگردد.

وی ادامه داد: ما روزانه با افراد غریبه روبرو داریم و نمی دانیم چه شرایطی دارند؛ بنابراین هر چقدر میزان روبروه ما بیشتر گردد، طبعاً احتمال اینکه پیامد بیشتر گردد نیز زیادتر خواهد بود.

امیری تأکید کرد: در این میان این موضوع مطرح است که چه چیزی روبرو را بیشتر می نماید که باید گفت اینکه ما در تجمعات شرکت کنیم، یعنی هر چقدر تجمعات ما فشرده و بیشتر باشد شانس ابتلا به بیماری بیشتر است.

این متخصص بیماری های عفونی اضافه نمود: این موضوع بستگی به این دارد که پیامد ما چقدر شدید باشد و منجر به مرگ گردد، در میزان روبروه تماس نزدیک و یکی نیز افراد مبتلا و مظنون مورد توجه است، هر چقدر میزان جابجایی افراد مظنون و مبتلا بیشتر باشد، شانس ابتلا بالا می رود و یکی از عوامل مؤثر سفرها و دیگر عامل بچه ها هستند.

وی توضیح داد: بچه ها علی رغم اینکه احتمال ابتلا و مرگ در آن ها کمتر بوده اما به خاطر اینکه کمتر در کنترل عظیم ترها هستند و هم میزان تحرک آن ها بیشتر است، به راحتی می توانند نقش انتقال دهنده سریع ویروس را بازی نمایند.

امیری مطرح کرد: شدت ابتلا به بیماری نیز فرقی نمی نماید که از یک کودک یا از یک عظیمسال انتقال پیدا کند.

این متخصص بیماری های عفونی مطرح کرد: عامل دیگری که در روبروه نقش دارد، این است که ما با هر وسیله ای که موجب انتقال عفونت می گردد مانند اجسام، مواد غذایی و تماس مثل دست دادن می تواند آلودگی را انتقال دهد، بنابراین احتیاج به محافظت فردی دارد.

وی بیان نمود: نکته مهمتر اینکه در جابجایی هایی که صورت می گیرد احتمال شدت بیماری نیز بیشتر می گردد، یعنی وقتی در خرم آباد به لحاظ بیولوژیک با شرایط اپیدمی سازگاری پیدا کردیم، وقتی به شهر دیگری می رویم انگار الگوی بیماری عوض می گردد؛ البته ویروس همان ویروس است، اما همین جابجایی اکولوژیک می تواند موجب تشدید امکان ابتلا شده و خطرناک باشد.

امیری ادامه داد: امیدواریم شاهد اوج مجدد اپیدمی نباشیم و یک سیاست های معین و برنامه ریزی شده ای برای آینده پیش بگیریم، یعنی حتماً باید تمهیدات به شکل جدی همانطور که کشورهای پیروز دنیا برای مهار اپیدمی کار کردند، باشد و اقدام گردد.

این متخصص بیماری های عفونی تأکید کرد: حتی اگر 10 درصد مردم هم رعایت ننمایند مانند این است که 100 درصد مردم رعایت نکردند؛ چراکه همین افراد می توانند بیماری را به سرعت دیگران انتقال دهند.

وی درباره پیش بینی شرایط کرونا در پاییز، گفت: متاسفانه در کل سطح دنیا به جز منطقه اروپا، فرایند اپیدمی رو به افزایش است. کشور ما نیز از الگوی دنیای تبعیت می نماید.

امیری تأکید کرد: ویروس خیلی به تغییرات دما حساس نیست و می تواند یک محدوده وسیعی از درجه دما را تحمل کند؛ یعنی در دمای منهای 80 تا مثبت 60 درجه فعال باشد.

این متخصص بیماری های عفونی مطرح کرد: البته در جه فعالیت آن فرق می نماید؛ یعنی هرچه هوا گرم تر یا بسیار سرد می گردد، میزان فعالیت ویروس کمتر می گردد؛ البته این به معنای آن نیست که قادر به بیمار کردن نیست بنابراین خیلی نمی توانیم به گرم یا سرد شدن هوا و اثر بخشی در ویروس دلخوش کنیم.

وی افزود: البته وقتی هوا سرد می گردد، سایر ویروس های تنفسی مثل آنفلوآنزای H1N1 می تواند در جامعه انتشار پیدا کند و احتمال اینکه با سرد شدن هوا در جامعه گسترش پیدا نمایند بالا می رود، بنابراین وقتی اینها با کرونا همزمان می شوند، می توانند شدت و میزان رخداد و عوارض شدید بیماری را بیشتر نمایند.

امیری اظهار داشت: مثلاً اگر فرد به سرماخوردگی ساده دچار گردد، چون دستگاه تنفسی اش مبتلا می گردد و سیستم ایمنی پایین می آید، احتمال ابتلا یا شدت بیماری کرونا بیشتر می گردد و همین که علاوه بر آنفلوآنزای تنفسی و فصلی، کرونا نیز تشدید می گردد.

وی تأکید کرد: نه واکسن آنفلوآنزای فصلی و نه ابتلا به آنفلوآنزای فصلی هیچکدام نمی توانند از ابتلا به کرونا جلوگیری نمایند؛ یعنی اینها می توانند همزمان در فرد رخ دهند و طبیعتاً شانس شدت بیماری و مرگ و میر ناشی از آن نیز وقتی همزمان باشند، افزایش پیدا می نماید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 7 دی 1399 بروزرسانی: 7 دی 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1448

به "ابتلا به آنفلوآنزای فصلی مانع کرونا نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابتلا به آنفلوآنزای فصلی مانع کرونا نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید