سفری به کانادا، سرزمین پرآوازه

به گزارش دیار سلمان، متن پیش رو، سفری را به کشور کانادا توصیف می کند، کشوری که از گذشته های دور تا به امروز، نقش مهمی در تحولات جهانی ایفا کرده است. از کشف این سرزمین توسط دریانوردان اروپایی گرفته تا استقلال آن در قرن نوزدهم و تبدیل شدن به یکی از کشورهای پیشرفته و پرجاذبه امروزی، کانادا همواره در کانون توجه بوده است. در ادامه، جزئیات بیشتری از تاریخچه، موقعیت جغرافیایی، ویژگی های فرهنگی و اقتصادی این کشور ارائه شده که بر غنای آن می افزاید.

سفری به کانادا، سرزمین پرآوازه

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

به این فکر میکردم که زمانی مهد تمدن بشریت در بین النهرین بود و تمدن های بزرگی همانند یونان و روم نیز نزدیک هم قرار داشتند. آن زمان همه چیز در این سرزمین ها اتفاق می افتاد. حال در سفریم، سفر به کشور زیبای کانادا. همان طور که می دانیم، این روزها بسیاری از افراد در تکاپوی دریافت ویزای کانادا و سفر به این کشور برای ادامه زندگی یا لذت از جاذبه های گردشگری متنوع کانادا هستند. به علت این محبوبیت و جذابیت کانادا، پس از ارائه گزارش های فیلم کوتاه از 20 روز اخیر سفر، دلم نیامد درباره آشنایی با این کشور ننویسم. از اینجا شروع می کنیم که جهانی آن زمان یعنی جهانی 500 سال پیش در حال بزرگ شدن بود، جهانیی که دیگر داشت برای ساکنین اروپایی کوچک می شد، نبردهای مذهبی و جنگ های صلیبی بین مسیحیان و مسلمانان، کار را به یارکشی رسانده بود. در این میان، کریستف کلمب مامور شد تا با عبور از اقیانوس اطلس به چین و هند برسد، اما در سال 1492 به قاره نوی رسید که این سرشروعی بود بر تغییر جغرافیای جهانی که آن روزها از ژاپن در شرق به انگلستان در غرب ختم می شد.

درباره تاریخ کانادا

در این حین که بخش کوچکی از شرق قاره نو کشف شد دیگر دریانوردان هم به میدان آمدند و بازار سفرهای اکتشافی حسابی داغ شد. در این میان در سال 1497 و درست 5 سال بعد از کشف امریکا به وسیله کریستف کلمب، جان کابوت (دریانورد و کاشف ایتالیایی که در خدمت هنری هفتم، پادشاه انگلستان بود) برای اولین بار بعد از وایکینگ ها به خاک کانادا پا گذاشت و سواحل نیوفوندلند به معنی سرزمین نو کشف شده را در شرق کانادا کشف کرد. کابوت یک استان انگلیسی در این منطقه درست کرد. این منطقه در ساحل اقیانوس اطلس در شرق کانادا اکنون قدیمی ترین بخش کشور کانادا است که تا یک قرن پیش مستعمره کشور انگلیس بود.

ژاک کارتیه، دریانورد فرانسوی در سال 1535 پا به خاک کانادا گذاشت و به وسیله دهانه رودخانه سن لوران در اقیانوس اطلس و شرق کانادا وارد این رودخانه شد و به شهر کبک سیتی امروز رسید. او که از بومیان منطقه برای آدرس یاری می گرفت، نام کاناتا را از زبان بومیان شنید که برای قسمت جنوبی منطقه یا همان کبک سیتی امروزی استفاده می کردند. کارتیه نیز نام کانادا را که برگرفته از همان نام کاناتا به زبان بومیان بود، برای نام این منطقه به کار می برد. در نهایت در سال 1547 نام کانادا در نقشه ها ثبت شد. فرانسوی ها تبدیل به اولین ساکنان این سرزمین بعد از سرخپوستان شدند و در سفرهای دریایی بعدی به مونترال امروزی دست پیدا کردند و پایه های این شهر را گذاشتند. رودخانه سن لوران از آبشار نیاگارا در جنوب کانادا و مرز آمریکا شروع می گردد و در مسیر نزدیک مرز کانادا و امریکا و پس از گذشتن از ساحل تورنتو و مونترال و کبک به اقیانوس اطلس می ریزد. فرانسوی ها در عمق سرزمین به سوی کبک و مونترال مستقر شدند و بعدها انگلیسی ها نیز در سواحل شرقی مستقر شدند. در سال 1783 کنترل همه بخش های فرانسوی نیز به دست انگلستان افتاد و کل این کشور تا قسمت های کشف شده و شناخته شده مستعمره انگلیس شد.

هنوز قصه اکتشاف کانادا ادامه داشت، تصور کنید فاصله زمینی شهر سنت جونز در شرق کانادا و در جزیره نئو فوندلند که به دست جان کابوت کشف شده بود تا شهر ونکوور در غرب کانادا بیش از 7000 کیلومتر بود و اختلاف زمانی و رانندگی پیوسته حدود 80 ساعت طول می کشد یعنی اگر از مشهد حرکت کنیم و کل کشورها رو عبور کنیم تا به لیسبون برسیم همین فاصله را داریم و حال جهانیی ناشناخته روبروی کاشفان و دریانوردان بود. در ضمن می بایست ادامه مسیر به صورت زمینی اتفاق می افتاد و این شد که غرب کانادا بکر و دست نخورده ماند و اگر دریانوردان می خواستند با کشتی از شرق به غرب کانادا بروند، می بایست کل امریکای جنوبی را از پائین دور می زدند و دوباره بالا می آمدند. این مسیر بیش از 25هزار کیلومتر و یا بیشتر بود چرا که در آن زمان کانال پانامایی وجود نداشت که میانبر بزنند و در نهایت یکی از همراهان کاپیتان جیمز کوک، کاشف استرالیا که در سفر آخر جیمز کوک در کشتی دیسکاوری همراه او در جزایر هاوایی بود، در سال 1792 وارد آب های ونکوور شد و ساحل غربی کانادا را شناسایی کرد. بعدها شهری که در این محل بنیاد گذاشته شد به نام جرج ونکوور نام گذاری شد. اما همچنان داستان اکتشاف ادامه داشت...

نکته خیلی جالب این است که انگلیسی ها در جغرافیای نو جهان چقدر نقش داشته اند و آیا در آن زمانی که آنها مشغول اکتشاف و توسعه جهان در 300 سال پیش بودند، کشور ما ایران در چه وضعیتی بود و آیا ما دریانوردان بزرگی در دوران افشاریه، زندیه و قاجاریه داشتیم که همپای این دریانوردان به کاوش در جهان بروند و سهم خواهی کنیم؟ پاسخ سوالم این است که در آن زمان و پس از دوره رشد صفویه، به افولی رسیدیم و تا دوره قاجار درگیر مسائل داخلی و قصه های مختلف بودیم و جهان درگیر انقلاب صنعتی. اینگونه بود که انگلستان توانست به یکه تازی های خود در جهانی آن زمان ادامه دهد و کانادا مستعمره انگلیس شد. در سال 1867 استقلال این کشور رقم خورد به این ترتیب که در روز اول جولای 1867 با نام روز ملی کانادا، با تصویب قانون بریتانیای شمال آمریکا، زنگ های کلیسای جامع سنت جیمز تورنتو به وسیله کنفدراسیون کانادا به صدا درآمدند و با آتش بازی و نمایش های نظامی و موسیقی و سایر سرگرمیات، کانادا به عنوان یک کشور و حکومت مستقل اعلام شد. از آن به بعد این کشور در قالب مشروطه سلطنتی و با نظام پارلمانی و نخست وزیر زیر نظر ملکه انگلیس اداره می گردد.

آشنایی با کشور کانادا

کانادا دومین کشور پهناور جهان بعد از روسیه است که در شمال قاره آمریکای شمالی قرار گرفته است. این کشور طولانی ترین مرز زمینی جهان را با امریکا دارد، مرزی که بیشتر شهرها و سکونتگاه های کانادا در فاصله نزدیکی از این مرز جنوبی قرار گرفته اند. جالب است بدانید که ملکه انگلستان، هنوز هم ملکه این کشور بزرگ است. البته این اتفاق، فقط برای کانادا نیست و خیلی از کشورهای جهان، هنوز زیر نظر ملکه انگلستانند و مشروطه سلطنتی به شمار می آیند، هرچند این امر هیچ تأثیری در روال سیاسی این کشورها ندارد.

مساحت کانادا 9.984.674 کیلومتر مربع است و ایران 1.648.195 کیلومتر مربع و این یعنی کانادا از نظر مساحت 6 برابر ایران است. اتاوا مرکز کانادا است و وسیع ترین شهر آن تورنتو است. تورنتو به همراه شهرهای مونترال و ونکوور بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرهای کانادا به شمار می آیند که البته از نظر عرض جغرافیایی، هم عرض شهر پاریس به شمار می آیند و از شهرهای اسلو، استکهلم و هلسینکی در اسکاندیناوی پائین ترند، ولی از آنجا که قطب و سرزمین پهناور کانادا به هم نزدیکند سرمای زمستان زیاد و تابستان ها معتدل است.

جمعیت کانادا حدود 37 میلیون نفر است، 4٪ مردم کشور را بومیان یا همان آب اوریجینالها (Aboriginal Canadians) تشکیل می دهند که ساکنان اولیه این سرزمین بوده اند، بعلاوه بیش از نیم میلیون نفر ایرانی در کانادا زندگی می نمایند که بیشترا در سه شهر اصلی تورنتو، مونترال، ونکوور سکونت دارند و مشغول به کسب و کارهای گوناگونی هستند. گروه اول مهاجران ایرانی، بعد از انقلاب و در زمان جنگ به اینجا سفر نموده اند، گروه دوم در 10 تا 20 سال گذشته و گروه سوم که تحصیلات بالایی دارند طی چند سال اخیر یکی از انواع مختلف ویزای کانادا را دریافت نموده اند و برای ادامه تحصیل یا اشتغال در کارهای تخصصی به این کشور وارد شده اند. هم چنین کانادا به علت زیبایی های طبیعی فراوان، میزبان گردشگران بسیاری از سرتاسر جهان نیز است. سالانه تعداد زیادی از ایرانیان با دریافت ویزای توریستی کانادا، برای سفر و سرگرمی راهی این کشور می شوند و از طبیعت و دیدنی های کانادا لذت می برند.

نام کانادا یک کلمه سرخپوستی است به معنی دهکده یا سرپناه که در زمان ورود ژاک کارتیه در سال 1535 به استان کبک، از سوی او به کشور اطلاق شد. کانادا یازدهمین اقتصاد پر قدرت جهان را دارد و اقتصاد این کشور شامل صنایع معدنی، خودروسازی، صنایع شیمیایی، نفت، صنایع غذایی، چوب و کاغذ، صنایع معدنی و فلزی، شیلات، کشاورزی گندم، دانه های روغنی، میوه، سبزیجات و توتون است. واحد پولشان هم دلار کانادا است که در حال حاضر با نرخ تبدیل 1 و 25 درصد نسبت به دلار آمریکا تبدیل می گردد.

شهروندان کانادایی بدون ویزا به 176 کشور جهان سفر می نمایند و ششمین پاسپورت قدرتمند جهان را دارند، زبان رسمی نیز انگلیسی و فرانسوی است. در استان کبک به مرکزیت شهر کبک سیتی و بعلاوه در شهر مونترال این استان، همه به زبان فرانسوی صحبت می نمایند، در ونکوور و تورنتو و ایالات غربی، مردم بیشتر به زبان انگلیسی صحبت می نمایند اما در مجموع هر دو زبان در این شهرها استفاده می گردد. مالیات ارزش افزوده این کشور پیشرفته از 6 تا 12٪ در استان های مختلف متغیر است. فاصله زمانی کانادا از نظر ساعتی با ایران از 7 ساعت در شرق یعنی در شهر نیوفوندلند تا 11 و نیم ساعت در غرب یعنی شهر ونکوور است که این یعنی از شرق تا غرب این کشور 4 ساعت و نیم اختلاف زمانی داریم.

پرچم کانادا

پرچم کانادا شامل یک برگ درخت افرا در وسط، رنگ سفید در پس زمینه و رنگ قرمز در دو طرف پرچم است. طراحی این پرچم به گونه ای صورت گرفته که عرض آن دو برابر ارتفاع آن است و مجموع مساحت دو بخش قرمز رنگ طرفین برابر با بخش سفید رنگ در وسط پرچم است. این پرچم در سال 1965 به عنوان پرچم ملی و رسمی کانادا معرفی گردید و پرچم اتحاد بریتانیا کنار گذاشته شد.

حال چرا افرا در پرچم؟این برگ برجسته ترین نماد کشور کانادا است که از گذشته در همه جا استفاده می شده است. 13 گونه درخت افرا در کانادا موجود است، این برگ افرا از اسکناس های کانادا تا ایرلاین کانادا و در هر جای دیگر، سمبل کشور کانادا و طبیعت زیبای آن است.

سخن پایانی

کانادا، سرزمینی است که از گذشته ای دور تا به امروز، سرنوشت آن پیوند مستقیمی با تحولات جهانی داشته است. از کشف این سرزمین توسط دریانوردان اروپایی گرفته تا استقلال آن در قرن نوزدهم و تبدیل شدن به یکی از کشورهای پیشرفته و پرجاذبه امروزی، کانادا همواره در کانون توجه بوده است. آشنایی با این کشور فرصتی است تا بتوانیم بهتر درک کنیم چگونه جغرافیای جهان در طول زمان دگرگون شده و چه نقشی در این تحولات ایفا کرده است.

نکات تکمیلی

  1. تاریخچه کشف کانادا و نقش دریانوردان اروپایی: متن اصلی به خوبی به این موضوع پرداخته است. می توان به تفصیل بیشتری درباره فتوحات و اکتشافات دریانوردان مانند جان کابوت و ژاک کارتیه و همچنین چگونگی تسلط تدریجی انگلیسی ها و فرانسوی ها بر این سرزمین توضیح داد.
  2. اهمیت جغرافیایی کانادا و چالش های اکتشاف آن: متن به اختصار به این موضوع اشاره کرده است. می توان به تفصیل بیشتری درباره موقعیت ممتاز کانادا در شمال آمریکا، وسعت سرزمینی آن و چالش های پیش روی کاشفان در طی قرن ها برای شناخت و تسلط بر این سرزمین پهناور توضیح داد.
  3. نقش کانادا در تحولات جهانی و اهمیت آن در جهان امروز: عالوه بر گذشته، می توان به نقش کنونی کانادا در عرصه جهانی اشاره کرد - از جایگاه آن به عنوان یکی از اقتصادهای برتر جهان گرفته تا نقش آن در نظام سیاسی و امنیتی بین المللی. همچنین می توان به جایگاه کانادا به عنوان یکی از مقاصد مهم مهاجرت و گردشگری در جهان امروز اشاره کرد.
  4. تأثیر کانادا بر فرهنگ و هویت جهانی: متن به موضوع زبان و فرهنگ کانادا اشاره کرده است. می توان به تأثیر این کشور بر فرهنگ جهانی از طریق هنر، ادبیات، موسیقی و دیگر جنبه های فرهنگی نیز اشاره کرد.
انتشار: 19 فروردین 1403 بروزرسانی: 19 فروردین 1403 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 464

به "سفری به کانادا، سرزمین پرآوازه" امتیاز دهید

1 کاربر به "سفری به کانادا، سرزمین پرآوازه" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفری به کانادا، سرزمین پرآوازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید